Case study w branży OZE - co to jest i dlaczego go potrzebujesz?

Markę zareklamujesz na wiele sposobów. Od wpisów blogowych, przez artykuły eksperckie, po wpisy na social mediach. Istnieje jednak jeden rodzaj tekstu, który szczególnie skutecznie działa w branży OZE. Dlaczego to właśnie case study zbuduje zaufanie do Twojej firmy? Już wyjaśniam!

Case study - co to właściwie znaczy?

Case study to po polsku studium przypadku. Budzi skojarzenia z medycyną i Sherlockiem Holmesem. I słusznie - stanowi analizę konkretnego zagadnienia. A tej dokonuje się z chirurgiczną dokładnością, zwraca uwagę na szczegóły i zmienne, dzięki którym udało się osiągnąć taki, a nie inny efekt.

Case study OZE - jaka jest jego rola?

W branży OZE codziennie stykasz się z konkurencją i jej opowieściami o “indywidualnym podejściu do klientów”, “rozwiązaniach szytych na miarę”, “wychodzeniu naprzeciw oczekiwaniom klientów” i “wieloletnim doświadczeniu”. Słowa-wydmuszki, które niewiele, a właściwie nic nie mówią. Słowa, jakie widnieją na stronach www i fanpage’ach setek firm z fotowoltaiką czy pompami ciepła.

W case study za to wyjaśniasz dokładnie, jak pomogłeś klientom w konkretnym przypadku. Inspirująca historia sprawia, że zyskujesz zaufanie kolejnych użytkowników internetu, którzy również stają się Twoimi klientami. A im bardziej skomplikowane było przedsięwzięcie, tym lepiej - pokazujesz, że masz rozwiązanie na każdy problem!

Case study - dlaczego potrzebujesz copywritera OZE?

Pomyśl, czy wolałbyś kupić samochód od “firmy z wieloletnim doświadczeniem i tysiącami zadowolonych klientów”, czy od firmy, która pisze o tym, jak szybko i sprawnie znalazła ekonomicznego busa z napędem 4x4 w określonym przedziale finansowym dla 8-osobowej rodziny mieszkającej w górach i koniecznie w kolorze zielonym?

Ja też wybrałabym tę drugą firmę.

W case study przemycasz swoją wiedzę i doświadczenie. Dajesz namacalny, czy raczej naoczny, dowód na elastyczność i faktycznie indywidualne podejście do potrzeb osób, które przychodzą do Twojej firmy. A nie ograne przechwałki, które już na nikim nie robią wrażenia.

Case study dla branży OZE - dlaczego ma sens?

Case study dla branży OZE jest jak znalazł - zwłaszcza teraz, kiedy zielona energia staje się rozwiązaniem na skalę globalną. Coraz więcej osób budujących, remontujących domy lub starających się o dofinansowanie, potrzebuje wyjaśnień, ile kosztują urządzenia wykorzystujące energię odnawialną i jak przebiega ich instalacja.

Analiza poszczególnych realizacji sprawi, że trudne zagadnienia związane z instalacją paneli słonecznych, pomp ciepła czy budową domu zeroemisyjnego staną się jasne. To świetny sposób, żeby pokazać, jak przebiega realizacja projektów w zależności od miejsca posadowienia domu na działce, nachylenia dachu czy kubatury budynku.

case study 1png

Jak wygląda case study?

Case study powstaje według określonego schematu, koniecznie w porządku chronologicznym. Nie warto pomijać któregokolwiek punktu, bo Twój czytelnik zgubi się już w drugim akapicie, a Ty nie wyczerpiesz tematu.

Elementy case study:

  1. Kontekst - kim był klient, jaki miał problem/oczekiwania.

  2. Wyzwania - z jakimi problemami się mierzyliście? A może w trakcie wystąpiły jakieś komplikacje? Jeśli tak, tym lepiej! Pokaż, że realizujesz najtrudniejsze przedsięwzięcia.

  3. Rozwiązanie problemu - jakich technologii użyłeś? Jakie pomysły przedstawiłeś zleceniodawcy? Jeśli było ich kilka, napisz to i wyjaśnij, dlaczego z nich nie skorzystałeś.

  4. Efekt - czy zaspokoiłeś problem klienta, a może udało się wypracować dodatkowe korzyści?

  5. Testimonial - opinia klienta. Kilka słów na koniec o tym, jak z jego punktu widzenia wyglądała realizacja, czy poleca.

W case study nie chodzi tylko o sam tekst. Dużą rolę odgrywają również:

  • Liczby (w tym wykresy) - pokazują wymierne korzyści: porównania, statystyki i podsumowania. Działają na wyobraźnię czytelników.

  • Zdjecia - przedstawią etapy realizacji i efekt. To nie ma być album ze zdjęciami - wystarczy kilka sztuk.

  • Infografiki - wizualnie wyjaśnią trudniejsze zagadnienia.

Zanim zaczniesz pisać, zbierz informacje dotyczące konkretnego przedsięwzięcia. Cofnij się do maili ze zleceniodawcą, rozmów i zapisków w notatniku. Zrób najpierw szkic w punktach, a następnie je rozwiń. Do obróbki zdjęć i infografik użyj Canvy lub Photoshopa.

Czego unikać w case study?

Case study obywa się bez branżowej terminologii. Klient ma przeczytać tekst bez googlowania co piąte zdanie. Konkretna treść bez wątków pobocznych - samo mięso.

Zadaniem case study jest inspirowanie klientów do podjęcia decyzji i zrealizowania projektu z Twoją pomocą. Bez nachalnego namawiania i szpanu. Nie napiszesz w nim, jak to wspaniale zamontowaliście panele solarne na problematycznym dachu. Zamiast tego całą opowieścią sprawisz, że klient sam do tego dojdzie i stwierdzi: „chcę, żeby oni robili mi fotowoltaikę!”

Gdzie opublikować case study?

Najlepiej. - w internecie. Na własnej stronie - stwórz landing page, na którym umieścisz tekst. Jeśli na bieżąco chcesz dzielić się sukcesami swojej firmy, zrób osobną zakładkę - tuż obok firmowego bloga. Daj się poznać przyszłym klientom od najlepszej strony!

Potrzebujesz pomocy w opracowaniu case study? Daj mi znać! Napiszę dla Ciebie tekst, który pokaże, jak od kuchni wygląda realizacja zleceń w Twojej firmie. I że „nie da się” nie istnieje w Twoim słowniku.