Firmowe social media - jak zaistnieć w mediach społecznościowych?

Prowadzenie social mediów? A co w tym trudnego? Piszesz posta, doczepiasz zdjęcie i wrzucasz na walla facebookowego. Nagrywasz krótki film i publikujesz na TikToku. Pstrykasz fotkę produktu, podrasowujesz ją filtrem i myślisz, że już masz gotowy content na Instagrama… No nie do końca.

Social media dla firm - rozwijaj markę, przyciągaj klientów

Bez planu, ładu i składu możesz prowadzić co najwyżej swój prywatny profil, na który zaglądają Twoi znajomi, mama i przyjaciółka. Bo wiadomo, że obojętne co wrzucisz - spodoba im się wszystko.

A Tobie chodzi o to, żeby przyciągnąć klientów, przekonać nieprzekonanych i sprawić, żeby zostali z Tobą na długo. Jak to zrobić? Przed Tobą 12 sposobów na rozwój marki w social mediach.

1. Regularne wpisy

Początki zawsze są obiecujące. Posty publikujesz codziennie lub kilka razy w tygodniu. Nawet planujesz je sobie w Meta Business. Jednak nadmiar codziennych obowiązków wkrótce sprawia, że wrzutki są nieregularne, nie przyciągają uwagi i nie zachęcają do interakcji, a po CTA słuch zaginął przy trzecim poście.

Próbujesz jeszcze od czasu do czasu zapychać ścianę postem wrzuconym na szybko, w desperacji sięgasz po memy z kotami, bo koty zawsze działają na publikę. Albo jak jest dzień pizzy, to wrzucasz zdjęcie z pizzą. Widzisz jednak że to bez sensu? Co wspólnego ma najmilszy nawet sierściuch albo włoski placek z wizerunkiem Twojej marki? Raczej niewiele.

Ten etap to znak, że straciłeś kontrolę nad social mediami, Twoje plany się rozjechały i konto już dawno przestało pracować na Twoją firmę.

2. Wartościowe treści, czyli jakie?

No to jak zatrzymać tych potencjalnych klientów? Pisz o sukcesach firmy, a zyskasz wizerunek eksperta. Informuj o wzroście sprzedaży, nowych produktach, technologiach. Chwal się realizacjami, udziałem w wydarzeniach (np. konferencjach).

Podkreślaj USP swoich usług i produktów. Unique Sell Proposition, czyli unikalna cecha produktu/usługi jest tym, co wyróżnia Twoją markę wśród innych z tej samej branży.

Bądź na bieżąco z trendami

Wykorzystuj popularność określonych tematów i wplataj je w swoje teksty. Przykład pierwszy z brzegu - w branży OZE dzieje się dużo, a w dodatku temat ekologii jest teraz bardzo na czasie. Nowinki technologiczne, usprawnienia, dofinansowania, przepisy, sukcesy firmy, współpraca z klientami i partnerami biznesowymi - codziennie znajdziesz co najmniej 20 tematów, które możesz poruszyć. Pamiętaj o infografikach, wykresach, które pomogą wyjaśnić trudniejsze kwestie i wpłyną na wyobraźnię Twoich fanów.

Używaj CTA - Call to Action

Kolejne angielskie określenie oznacza wezwanie do działania. We wpisach zachęcaj do odwiedzenia swojej strony internetowej, zapisu na newsletter i odwiedzenia bloga - w poście wrzuć zajawkę artykułu i zaproś czytelników do lektury całości.

Ważne - wszelkie linki podawaj w komentarzach, bo Facebook utnie zasięg, jeśli znajdą się w głównym poście.

3. Komunikacja z użytkownikami
Twoja praca nie kończy się na wrzuceniu posta. Od tego momentu użytkownicy zaczynają komentować i udostępniać Twoje wpisy. Kontroluj, reaguj i odpowiadaj każdemu. Pokaż, że nie publikujesz na odczep się, a naprawdę zależy Ci na kontakcie z użytkownikami.

Negatywne komentarze? Najlepiej!

Krytyczne wpisy to doskonała okazję dla Ciebie, żeby wykazać się merytoryką. Przyniosą Ci same profity - kulturalnie obalisz zarzuty, podasz argumenty i obrócisz całą sytuację na swoją korzyść. Nie ignoruj też problematycznych pytań - bywają wyzwaniem, ale w ostateczności są dla Ciebie na plus, bo dzielisz się wiedzą i doświadczeniem. I użytkownicy myślą - o! ta firma wie, co robi.

Konstruktywna krytyka - napęd dla Twojej marki

Pokaż, że każda opinia dla Ciebie się liczy. Że dzięki tym negatywnym poprawiasz swoje działania. Że konstruktywna krytyka ma sens i potrafisz ją przyjąć na klatę, wyciągnąć wnioski i rozwijać swoją markę jeszcze lepiej. Słuchaj klientów, a ich sugestie sprawią, że udoskonalisz swoje produkty i usługi.


Pisz, jak do ludzi

Nie odpowiadaj gotowymi formułkami. Roboty i tak kiedyś przejmą władzę nad światem, ale Ty nie musisz się zmieniać w jednego z nich. Wystarczy, że już teraz dzwoniąc na większość infolinii, człowiek musi rozmawiać z botami. Pisz personalnie do każdej osoby, rozmawiaj i reaguj adekwatnie do sytuacji.


4. Reklamuj się z wyczuciem

Możesz opłacić reklamy Facebook Ads - dotrzesz do większej liczby osób potencjalnie zainteresowanych Twoimi usługami. A co zrobisz bez wydawania pieniędzy?

Nawiązuj interakcje - komentuj, dołączaj do grup tematycznych, obserwuj inne profile. Pokazuj się w różnych miejscach, ale pamiętaj o umiarze. Nie spamuj, nie bądź nachalny i nie namawiaj ludzi do odwiedzania Twojego profilu. To zawartość Twoich komentarzy ma sprawić, że ludzie sami z ciekawością zajrzą tam.

5. Twórz wydarzenia

Nagrywasz darmowy webinar, relację na żywo albo podcast? Zrób wydarzenie i zaproś swoich fanów. Kiedy dołączą, informacja o tym wyświetli się ich znajomym, którzy również mogą zainteresować się tym tematem. No i podczas takiego spotkania zareklamujesz swoje usługi, kursy i produkty. Ustaw dla nich rabat skierowany do osób, które zdecydują się na zakup w określonym czasie po zakończeniu wydarzenia (np. w ciągu najbliższych 24-48h).


6. Konkursy - zastrzyk nowych klientów

Organizuj konkursy, ale nie rób z nich podstawy swojego działania w mediach społecznościowych. Przyciągną nowych użytkowników na Twój profil, lecz nie zatrzymają ich na długo, jeśli na Twoim wallu nie będzie ciekawych treści.

Traktuj je raczej jako okazjonalną metodę na zwiększenie zasięgów i zdobycie większej publiczności, która zostanie z Tobą dzięki contentowi i wartościowym tekstom.


7. Live’y i kursy w social mediach

To jest świetny sposób, żeby przyciągnąć nowych fanów i potwierdzić swój status eksperta. Wystarczy zrobić godzinne spotkanie na żywo na wybrany temat.

Ciekawym pomysłem są również kursy. Jakiś czas temu sama brałam udział w Plan Zero 2024 organizowanym przez Pasywny m2 (to nie reklama, wspominam o tym, bo uważam to za cenne i ciekawe doświadczenie). To kurs w całości prowadzony na Facebooku dla osób zainteresowanych budownictwem zeroemisyjnym. Po każdym spotkaniu było zadanie domowe do zrobienia, które należało opublikować na zamkniętej grupie dla uczestników. Prowadzący odpowiadali na każde pytanie, sprawdzali zadania - no i cóż. Jeśli kiedyś będę budować dom zeroemisyjny, wiem do której firmy się zgłosić i polecić innym.


8. Unikaj żebrolajków

To nigdy nie wygląda dobrze, a zwłaszcza w przypadku poważnej firmy. Pisanie w co drugim poście „udostępnij, jeśli uważasz to za wartościowe” albo „polub ten post” to kiepska droga. Użytkownicy mają sami dojść do wniosku, że warto pozytywnie reagować na Twoje wpisy i podawać je dalej. A zrobią to, jeśli treści będą merytoryczne i ciekawe.

Nie nadużywaj też funkcji @everyone, czyli oznaczania wszystkich fanów. Sporo osób reaguje alergicznie na takie powiadomienia.


9. Korzystaj z aplikacji dla Facebooka i Instagrama

Meta Business, Instagram Analytics czy Preview App podpowiedzą Ci m. in., kiedy Twoi fani są najbardziej aktywni, pokażą średnią ich wieku i wyświetlą zasięgi postów. Ustawisz plan wpisów na cały tydzień albo nawet miesiąc do przodu. Wystarczy, że zaplanujesz content i poświęcisz kilka godzin jednego dnia, żeby mieć robotę z głowy. Potem pozostanie Ci tylko reagować na komentarze.

10. Dobierz social media pod kątem swojej marki

Każde medium społecznościowe ma swój wyróżnik. Instagram - zdjęcia, YouTube - filmy, LinkedIn - merytoryczne dyskusje, promocja biznesu, Facebook - posty informacyjne, ciekawostki, Tik Tok - krótkie filmy.

Ta aplikacja, która sprawdza się w przypadku jednej marki, niekoniecznie sprawdzi się w przypadku drugiej. Zobacz:

  • pracownia ceramiki artystycznej najlepiej pokaże się na Facebooku i Instagramie. W ramach ciekawostki może założyć kanał na YouTubie, gdzie będzie wrzucać filmy z poradami i pokazywać działalność od kuchni. Podobnie dzieje się w przypadku branży beauty, gastronomicznej i turystycznej, czyli każdej, w której liczy się estetyka.

  • OZE - tutaj sprawdzi się LinkedIn, który gromadzi ekspertów i firmy. Pomaga rozwijać kontakty biznesowe. Uczestniczysz w merytorycznych dyskusjach z osobami z tej samej branży, wymieniacie się poglądami, rozmawiacie o nowinkach. Konto na LinkedInie pozwala inspirować się doświadczeniami innych, poszerza horyzonty. Przyda Ci się też Facebook - w końcu to największe medium społecznościowe, na którym również są Twoi przyszli klienci i partnerzy biznesowi. Jeśli sprzedajesz urządzenia (pompy ciepła, fotowoltaikę), rozważ również założenie kanału na YouTubie. Sesje Q&A, relacje z montażu - wiele osób zechce na żywo zadać Ci pytania lub obejrzeć, jak dokładnie wygląda zakładanie fotowoltaiki.

Dlaczego warto prowadzić social media firmy?

Media społecznościowe to jedno z narzędzi do budowania wizerunku i rozwoju świadomości marki. Dzięki nim zdobywasz klientów, reklamujesz swoje produkty i usługi. Zamieszczasz zdjęcia i opinie osób zadowolonych ze współpracy z Tobą. Przekierowujesz z nich ruch na swoją stronę internetową - do bloga, case studies i innych artykułów, które potwierdzają, że znasz się na tym, co robisz.

500500png

Social media i Twoja strona WWW to naczynia połączone

Pamiętaj też o tym, że media społecznościowe to skarbnica pomysłów na wpisy blogowe! Klienci w komentarzach czy na live'ach sami podają Ci tematy. Wystarczy, że raz w tygodniu przejrzysz komentarze, żeby wiedzieć, jakie są ich bolączki, wątpliwości, o co najczęściej pytają. I już masz pomysły na soczysty content na stronie internetowej. A kiedy podkręcisz swoje artykuły blogowe zgodnie z SEO, to tylko kwestia czasu, kiedy wespniesz się na wysokie miejsce w Google.

Chcesz rozwinąć swoje social media, ale nie wiesz, jak to zrobić? Napisz do mnie!